December 06, 2011

Easy Fudge Brownies

Name pun easy... memang very easy! rasenye anak saye yang umur 6 tahun pun boleh buat. Cuma campurkan semua bahan dalam 1 bekas, dan putar guna mixer. Actually brownies ni saye buat tanpa dirancang. Tibe2 hari tu mak saye x sihat. Jadi, saye amek emergency leave untuk jaga ank2 dan temankan mak yang tengah sakit. Bile boring, mule la bukak balik buku-buku resepi yang suami saye belikan sebelum-sebelum ni. Suami saye mmg rajin sangat belikan saye buku-buku resepi. Maybe sbb dia tau kesukaan bini dia ni... hehehe...

Selak punye selak, terjumpe lah resepi ni... ohmai... naper la saye boleh x nampak resepi ni sebelum ni. Asyik sibuk dengan tempahan pelanggan sampaikan saye terlupe kan hobi yang satu ni... :)

Brownies ni sedap! Rase coklat yang agak kuat... dicampur dengan rasa walnut.. dengan texture yang agak chewy dan padat. Rasenye ini boleh dikategorikan sebagai "Hidangan Dari Sorga". Yummy!!!

Resepi ni saye amek dari buku ni.... kat MPH ade jual.

Ok... ni resepi dia...

Simple Fudge Brownies
Rujukan : Buku Resepi CAKES oleh  Azza Pawanchik


Bahan-bahan
1 cwn tepung serbaguna (diayak)
1 tsp garam
2 cwn gula pasir
1/2 cwn serbuk koko
2 tsp esen vanila
1 cwn minyak sayuran
4 biji telur
1/4 cwn air sejuk
1/2 cwn walnut cincang (boleh tukar kekacang yang lain)

Penyediaan
1. Panaskan ketuhar ke 175 darjah celcius
2. Masukkan semua bahan mengikut turutan dan pukul sebati menggunakan mixer. Tidak perlu memukul terlalu lama.
3. Tuangkan ke dalam tin pembakar. Saya menggunakan tin pembakar bersaiz 8 inci untuk mendapatkan ketebalan seperti di dalam gambar.
4. Bakar selama 30 minit. (nota penting : jangan biarkan lebih dari 30 minit atau brownies anda akan menjadi terlalu kering dan rosak)

OK... selamat mencuba ye kawan2!


No comments:

Post a Comment